Archief 2018

Najaarsbijeenkomst “Stereotypering in reclame” op dinsdag 2 oktober in Amsterdam

Onder de bezielende leiding van dagvoorzitter Willem Leppink (Ploum) ging het over stereotypering in reclame (vrouw/man, etniciteit, geaardheid). Stereotypering is in reclame van oudsher alom aanwezig, maar de kracht van reclame wordt ook gebruikt om bij te dragen aan een realistischer en onbevooroordeeld beeld. Initiatieven uit het bedrijfsleven zoals de Unstereotype Alliance (http://www.unstereotypealliance.org/en/about) proberen actief bij te dragen aan deze ontwikkeling. Ook in de internationale zelfregulering is stereotypering een actueel thema. In de zomer van 2017 publiceerde de Advertising Standards Authority (ASA) een uitgebreid rapport over gender stereotypes in advertising.  Naar aanleiding daarvan wordt in het Verenigd Koninkrijk nu een regel ingevoerd die schadelijke stereotypes in reclame moet verbieden. Waar staan we in Nederland anno 2018 op het gebied van stereotypering? Is er behoefte aan (zelf)regulering op dit terrein? Verschillende sprekers zullen het onderwerp vanuit verschillende invalshoeken belichten

Hieronder vindt u de handouts van de presentaties

Voorjaarsbijeenkomst 2018 “Lookalikes en reclame” op 10 april 2018 in Rotterdam

‘Lookalikes’ in reclame-uitingen: een onschuldige knipoog naar de concurrent of juridisch ontoelaatbaar? Onder leiding van dagvoorzitter Simone Pelkmans (General Counsel Benelux – Unilever) gaan diverse (ervarings)deskundigen deze discussie met u aan. Allereerst zullen Siobhan Rueter (Marketing Legal Counsel – Unilever Nederland) en Matthijs Marell (Legal counsel Europe – The Kraft Heinz Company), onder aanjagen van Tobias Cohen Jehoram (De Brauw Blackstone Westbroek), aan de hand van diverse voorbeelden en stellingen met u de grenzen van het merken- en reclamerecht verkennen bij het gebruik van ‘lookalikes’ in reclame-uitingen. Vervolgens zal Paul Tjiam (Simmons & Simmons) ingaan op de rol van het portretrecht bij het gebruik van een echte ‘lookalike’ in reclame. Of de Wet oneerlijke handelspraktijken ook als effectief wapen ingezet kan worden bij het gebruik van een ‘lookalike’-verpakking, -reclame of echte ‘lookalike’ zal worden besproken door Menno Heerma van Voss (Keenon).