Archief 2020
8 oktober 2020
Najaarsbijeenkomst ‘Duurzaamheid in de reclame’ online
Duurzaamheid is niet alleen een trend maar ook gewoon noodzakelijk. Steeds meer bedrijven profileren zichzelf of hun producten via reclame en marketing als bijdragend aan duurzame ontwikkeling. Elk streven naar duurzaamheid is toe te juichen. Maar waar moet je rekening mee houden bij het doen van claims? Wanneer is een claim terecht? En wanneer misleidend?
De opname van de presentaties en een compilatie zijn te vinden onder deze link: https://vimeo.com/showcase/vvrr-webinar2020 (wachtwoord: “duurzaam”).
Een verslag van de bijeenkomst werd gepubliceerd in Mediaforum:
Duurzaamheid in de Reclame. Verslag van de najaarsvergadering van de Vereniging voor Reclamerecht, gehouden op 8 oktober 2020, door Joep Looze en Anne-Jel Hoelen, Mediaforum 2021-1
Het tijdschrift Mediaforum, Tijdschrift voor Media- en Communicatierecht wordt uitgegeven door de Vereniging voor Media- en Communicatierecht
Hieronder vindt u de handouts van de presentaties:
- Ebba Hoogenraad (partner bij Hoogenraad & Haak advocaten), ‘Duurzaam: 1 of 3 P’s? Misleiding bij een duurzaamheidsclaim’
- Nico Roozen (oud directeur Solidaridad, oprichter Max Havelaar Keurmerk), ‘Tussen ‘aantoonbare meerwaarde’ en ‘misleiding’. Een nadere analyse van Tony’s chocolonely en ‘anti-palmolie marketing’
- Fiona Vening (compliance officer Stichting Reclame Code), ‘Duurzaamheid: ontwikkeling in de zelfregulering’
- Eva Knipscheer (legal counsel Albert Heijn), ‘Communiceren over duurzaamheid in de praktijk’
- Edwin van Houten (directeur Directie Consumenten, Autoriteit Consument en Markt), ‘ACM Leidraad Duurzaamheidsclaims’. Zie ook het bericht ‘Om misleiding met duurzaamheidsclaims te voorkomen stelt de ACM regels op’ d.d. 22 september jl.