Publicaties
Publicaties
2 maart 2021
Duurzaamheid in de Reclame. Verslag van de najaarsvergadering van de Vereniging voor Reclamerecht, gehouden op 8 oktober 2020, door Joep Looze en Anne-Jel Hoelen, Mediaforum 2021-1
Het tijdschrift Mediaforum, Tijdschrift voor Media- en Communicatierecht wordt uitgegeven door de Vereniging voor Media- en Communicatierecht
9 november 2020
Reactie van de Vereniging voor Reclamerecht (VvRr) Studiecommissie op de ACM Consultatie “Leidraad Duurzaamheidsclaims”
De VvRr deelt de overtuiging van de ACM dat duurzaamheid een zeer belangrijk thema is en onderschrijft het belang om de consument te stimuleren duurzame(re) keuzes te maken. Greenwashing moet worden tegengegaan en de Leidraad kan daar een belangrijk middel voor vormen. Tegelijkertijd is het voor de markt van groot belang dat de Leidraad duidelijk is en niet in de praktijk leidt tot misverstanden over een correcte uitleg van de toepasselijke wettelijke normen. De VvRr ziet met name op dit vlak ruimte voor verbetering.
Klik hier voor het gehele rapport met aanbevelingen van de VvRr Studiecommissie.
Januari 2020
Reactie van de VvRr studiecommissie Online Beslisomgevingen op de ACM Consultatie
“Leidraad bescherming van de online consument”
De VvRr studiecommissie Online Beslisomgevingen is van mening dat de Leidraad een nuttig en
bruikbaar inzicht biedt in de wijze waarop door de ACM inhoud wordt gegeven aan bescherming van
de online consument in het kader van online beslisomgevingen.
In het voorgaande heeft de studiecommissie een aantal aanbevelingen gedaan. De belangrijkste is om
aandacht te besteden aan de samenloop van de oneerlijke handelspraktijkregels met andere regels,
met name privacy (AVG), maar ook consumentenrechtelijke regelingen in de Telecommunicatiewet
en het BW en specifieke regels in de Wet op de Kansspelen (bijvoorbeeld op het gebied van online
beïnvloeding via gaming). Bij een groot aantal van de in de Leidraad genoemde voorbeelden, spelen
deze regels immers een belangrijke rol. Ook zou aandacht kunnen worden besteed aan de vraag of
een gecombineerde handhaving met de andere toezichthouders, zoals de AP en de Kansspelautoriteit, tot een efficiëntere toepassing van de handhavingsinstrumenten kan leiden.
LEES RAPPORT Studiecommissie Online Beslisomgevingen hier
3 oktober 2019
Grenzen aan digitale beïnvloeding, verslag van de najaarsvergadering van de Vereniging voor Reclamerecht, gehouden op
3 oktober 2019, door Mashid Mojabi en Anne-Jel Hoelen, Mediaforum 2019-6
Het tijdschrift Mediaforum, Tijdschrift voor Media- en Communicatierecht wordt uitgegeven door de Vereniging voor Media- en Communicatierecht
Oktober 2013
Advies Code Social Media Marketing 21oktober 2013
November 2009 – advies inzake wetsvoorstel wijziging van de Wet op het financieel toezicht met betrekking tot televisiereclame over geldkrediet
De studiecommissie Kredietreclame heeft het initiatiefvoorstel ‘31 911 Voorstel van wet van de leden Blanksma-van den Heuvel en Spekman tot wijziging van de Wet op het financieel toezicht met betrekking tot televisiereclame over geldkrediet’ grondig bestudeerd en komt tot de conclusie dat er aan het wetsvoorstel een aantal juridische bezwaren kleeft. Ten eerste betwijfelt de Studiecommissie Kredietreclame of de maatregelen die met het wetsvoorstel beoogd worden hun doel van het beschermen van consumenten tegen overkreditering zullen bereiken, gegeven de reeds bestaande regels op dat gebied en de maatregelen die het onderhavige wetsvoorstel voorstelt. Ten tweede is het wetsvoorstel naar mening van de Studiecommissie Kredietreclame op een aantal punten in strijd met Europees recht.
Maart 2007 – advies inzake implementatie Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken
Met het oog op de voorgenomen omzetting van de Europese Richtlijn over Oneerlijke Handelspraktijken in de Nederlandse wetgeving heeft een studiecommissie van de VvRr een advies geschreven. In het advies wordt onder meer ingegaan op de benodigde reikwijdte van de implementatie, de gebruikte begrippen en de verhouding tussen oneerlijke handelspraktijken tegenover de consument en tegenover de concurrent. Het advies is op 7 maart 2007 door de VvRr aangeboden aan de vaste Kamercommissie voor Justitie over de omzetting in de Nederlandse wetgeving van de Europese richtlijn over Oneerlijke Handelspraktijken.
November 2006 – advies inzake voorgestelde definitie van reclame in de Drank- en Horecawet
Na kennisneming van het voorontwerp voor een voorstel tot aanpassing van de Drank- en Horecawet, heeft een studiecommissie van de VvRr de definitie van ‘reclame’ geanalyseerd, die in dit voorstel werd gebruikt. In haar advies heeft de studiecommissie beoordeeld in hoeverre deze definitie voldoende duidelijk en wenselijk was.